Forum Transportowe

Dyskusje dotyczące branży transportowej

Nie jesteś zalogowany.

Forum Transplace 

#1 2013-12-12 12:52:54

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Witam!
dotychczas problemem w wypłacie odszkodowań w OCP w WARTA było często brak wpisania przewoźnika w list CMR - odmowa
ze zdziweniem zauwazyłem w ofercie że dodano klauzule, która akceptuje neutralizację

W sytuacji, gdy z przyczyn niezależnych od ubezpieczającego nie jest możliwe zamieszczenie danych ubezpieczającego na liście przewozowym CMR przyjmuje się, iż wystarczające dla udokumentowania takiego przewozu jest:
1)    zamieszczenie na liście przewozowym CMR podpisu kierowcy ubezpieczającego oraz numeru rejestracyjnego pojazdu, którym wykonywany jest przewóz,
oraz
2)    pisemne zlecenie udzielone ubezpieczającemu jako podwykonawcy w przedmiotowym transporcie

Co więcej składka proponowana przez  dwóch agentów była identyczna, z tym że
w jednej ofercie było że
dane ubezpieczającego muszą być zamieszczone w liście przewozowym/innym dokumencie przewozowym

w drugiej ofercie była klauzula o której napisałem na poczatku

może coś drgnęło

Offline

 

#2 2013-12-15 08:27:28

A.S.
Moderator
Z: Abc Sikorski Andrzej Sikorski
TransId: 344924-1
Posty: 552

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

PZU miało (i pewnie ma) taką kaluzulę od lat, na szkoleniach w ZMPD pokazuję ją na slajdach i zachęcam do stosowania. Problemem nie są kaluzule tylko to, że przewoźnicy ich nie czytają i nie stosują a często zainteresowani są "najtańszym" ubezpieczeniem bez względu na zakres ... a potem jest jak jest.

Offline

 

#3 2013-12-16 16:10:04

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Andrzej Sikorski napisał(a):

PZU miało (i pewnie ma) taką kaluzulę od lat, na szkoleniach w ZMPD pokazuję ją na slajdach i zachęcam do stosowania. Problemem nie są kaluzule tylko to, że przewoźnicy ich nie czytają i nie stosują a często zainteresowani są "najtańszym" ubezpieczeniem bez względu na zakres ... a potem jest jak jest.

ANo własnie .....najtańsze najdroższym bywa

Offline

 

#4 2013-12-16 20:15:32

Ł.C.
Homo Spediteur
Z: Firma MEGA Roman Węgrzyński
TransId: 20413-1
Posty: 1649

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Zgodnie z zasadą, że tylko bogate firmy stać na tanie rozwiązania...

Grzegorz Stumpf napisał(a):

Andrzej Sikorski napisał(a):

PZU miało (i pewnie ma) taką kaluzulę od lat, na szkoleniach w ZMPD pokazuję ją na slajdach i zachęcam do stosowania. Problemem nie są kaluzule tylko to, że przewoźnicy ich nie czytają i nie stosują a często zainteresowani są "najtańszym" ubezpieczeniem bez względu na zakres ... a potem jest jak jest.

ANo własnie .....najtańsze najdroższym bywa

Offline

 

#5 2013-12-17 08:10:00

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Łukasz Ciupa napisał(a):

Zgodnie z zasadą, że tylko bogate firmy stać na tanie rozwiązania...

Grzegorz Stumpf napisał(a):

Andrzej Sikorski napisał(a):

PZU miało (i pewnie ma) taką kaluzulę od lat, na szkoleniach w ZMPD pokazuję ją na slajdach i zachęcam do stosowania. Problemem nie są kaluzule tylko to, że przewoźnicy ich nie czytają i nie stosują a często zainteresowani są "najtańszym" ubezpieczeniem bez względu na zakres ... a potem jest jak jest.

ANo własnie .....najtańsze najdroższym bywa

Oj Łukaszu... Pleciesz , bo jak napisałem na wstępie róznicy w cenie ofert nie było żadnej, więc nie mów że trzeba być bogatym. Może trzeba zapytać kogoś kto się na rzeczy zna. Oferta nic nie kosztuje, więc czemu z góry zakładasz, że będzie drogo, skoro ceny nie znasz.
Zgodze sie, że PZu wychodzi generalnie drogo, ale mowa była o WARTA, gdzie sporo przewoźników ma polisy.
Przeczytaj pierwszego posta w dyskusji

Offline

 

#6 2013-12-17 11:18:47

J.T.
Forumowicz
Z: Handel Usługi Janusz Torzewski
TransId: 107154-2
Posty: 229

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Grzegorz Stumpf napisał(a):

Łukasz Ciupa napisał(a):

Zgodnie z zasadą, że tylko bogate firmy stać na tanie rozwiązania...

Grzegorz Stumpf napisał(a):


ANo własnie .....najtańsze najdroższym bywa

Oj Łukaszu... Pleciesz , bo jak napisałem na wstępie róznicy w cenie ofert nie było żadnej, więc nie mów że trzeba być bogatym. Może trzeba zapytać kogoś kto się na rzeczy zna. Oferta nic nie kosztuje, więc czemu z góry zakładasz, że będzie drogo, skoro ceny nie znasz.
Zgodze sie, że PZu wychodzi generalnie drogo, ale mowa była o WARTA, gdzie sporo przewoźników ma polisy.
Przeczytaj pierwszego posta w dyskusji

A po co ktoś jezdzi na neutralnych CMR to niezgodne z konwencją i na to niema wytłumaczenia

Offline

 

#7 2013-12-17 11:44:23

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Panie Januszu.
Może jest Pan w tej sytaucji, że może Pan grymasić, ale zycie jest życie i neutralizacja jest nagminna.
Zatem chodzi o to żeby w sytuacji szkody nie wystawć sie na strzał.

Offline

 

#8 2013-12-17 17:22:36

J.T.
Forumowicz
Z: Handel Usługi Janusz Torzewski
TransId: 107154-2
Posty: 229

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Grzegorz Stumpf napisał(a):

Panie Januszu.
Może jest Pan w tej sytaucji, że może Pan grymasić, ale zycie jest życie i neutralizacja jest nagminna.
Zatem chodzi o to żeby w sytuacji szkody nie wystawć sie na strzał.

często w zleceniach mam neutralny CMR i nigdy się do tego nie stosowałem i nigdy nie miałem problemu z tego powodu
jak pan będzie miał neutralny CMR to nigdy Pan nie wywalczy zapłaty za fracht od nadawcy, przy szczegułowej kontroli na zachodzie też problem

Offline

 

#9 2013-12-18 05:48:16

A.S.
Moderator
Z: Abc Sikorski Andrzej Sikorski
TransId: 344924-1
Posty: 552

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Może wyjaśnię skąd ta klauzula: przewoźnik A dostaje zlecenie i ma je wykonać. Może to zrobić swoim pojazdem lub podwykonawcą  (tzw.przewoźnikiem dalszym, nazwijmy go B) ale odpowiada za niego jak za siebie samego. W liście przewozowym będzie nazwa i adres tego co przyjął zlecenie czyli A - i tak być powino. Natomiast jedzie B ale jego danych nie ma na liście przewozowym - własnie do tego służy klauzula podwykonawcy: pod nazwą i adresem A wpisujemy numer rejestracyjny tego co jedzie (B) i jego kierowca podpisuje sie pod listem w rubryce 23 (podpisuje a nie stawia pieczątkę!). Wtedy i przewoźnik A i B mają ochronę ubezpieczeniową. To jest prawidłowe i tak jeżdżą maili przewoźnicy dla dużych firm przewozowych.

Natomiast niektórzy używają pojęcia "neutralizacja dokumentów" otóż to jest zupełnie co innego i jest zaproszeniem do kłopotów,dużych kłopotów. "Neutralizacja" jest wtedy, gdy przewoźnik przy załadunku przyjmuje jeden list przewozowy, podpisuje go - wyjeżdż za bramę i wystawia inny list i jedzie wg tego drugiego. Tego nie powinno się robić.

Offline

 

#10 2013-12-18 11:09:08

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Andrzej Sikorski napisał(a):

Może wyjaśnię skąd ta klauzula: przewoźnik A dostaje zlecenie i ma je wykonać. Może to zrobić swoim pojazdem lub podwykonawcą  (tzw.przewoźnikiem dalszym, nazwijmy go B) ale odpowiada za niego jak za siebie samego. W liście przewozowym będzie nazwa i adres tego co przyjął zlecenie czyli A - i tak być powino. Natomiast jedzie B ale jego danych nie ma na liście przewozowym - własnie do tego służy klauzula podwykonawcy: pod nazwą i adresem A wpisujemy numer rejestracyjny tego co jedzie (B) i jego kierowca podpisuje sie pod listem w rubryce 23 (podpisuje a nie stawia pieczątkę!). Wtedy i przewoźnik A i B mają ochronę ubezpieczeniową. To jest prawidłowe i tak jeżdżą maili przewoźnicy dla dużych firm przewozowych.

Natomiast niektórzy używają pojęcia "neutralizacja dokumentów" otóż to jest zupełnie co innego i jest zaproszeniem do kłopotów,dużych kłopotów. "Neutralizacja" jest wtedy, gdy przewoźnik przy załadunku przyjmuje jeden list przewozowy, podpisuje go - wyjeżdż za bramę i wystawia inny list i jedzie wg tego drugiego. Tego nie powinno się robić.

Raczej sądziłem, że przewoźnik A wpisany powinien być w pole 16 CMR, a przewoźnik B (podwykonawca) w pole 17 i dodatkowo w pole 23 na dole.
Bo teraz jak poczyta się warunki ubezpieczenia, to często jest zapis w OWU, że wpis winien zawierać nazwe przewoźnika, a nie tylko nr rej i podpis kierowcy

Offline

 

#11 2013-12-18 11:39:37

J.T.
Forumowicz
Z: Handel Usługi Janusz Torzewski
TransId: 107154-2
Posty: 229

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Grzegorz Stumpf napisał(a):

Andrzej Sikorski napisał(a):

Może wyjaśnię skąd ta klauzula: przewoźnik A dostaje zlecenie i ma je wykonać. Może to zrobić swoim pojazdem lub podwykonawcą  (tzw.przewoźnikiem dalszym, nazwijmy go B) ale odpowiada za niego jak za siebie samego. W liście przewozowym będzie nazwa i adres tego co przyjął zlecenie czyli A - i tak być powino. Natomiast jedzie B ale jego danych nie ma na liście przewozowym - własnie do tego służy klauzula podwykonawcy: pod nazwą i adresem A wpisujemy numer rejestracyjny tego co jedzie (B) i jego kierowca podpisuje sie pod listem w rubryce 23 (podpisuje a nie stawia pieczątkę!). Wtedy i przewoźnik A i B mają ochronę ubezpieczeniową. To jest prawidłowe i tak jeżdżą maili przewoźnicy dla dużych firm przewozowych.

Natomiast niektórzy używają pojęcia "neutralizacja dokumentów" otóż to jest zupełnie co innego i jest zaproszeniem do kłopotów,dużych kłopotów. "Neutralizacja" jest wtedy, gdy przewoźnik przy załadunku przyjmuje jeden list przewozowy, podpisuje go - wyjeżdż za bramę i wystawia inny list i jedzie wg tego drugiego. Tego nie powinno się robić.

Raczej sądziłem, że przewoźnik A wpisany powinien być w pole 16 CMR, a przewoźnik B (podwykonawca) w pole 17 i dodatkowo w pole 23 na dole.
Bo teraz jak poczyta się warunki ubezpieczenia, to często jest zapis w OWU, że wpis winien zawierać nazwe przewoźnika, a nie tylko nr rej i podpis kierowcy

ciekawe co powie BAG jak w CMR będzie inny przewoznik a licencja będzie na innego

Offline

 

#12 2013-12-18 13:16:32

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Janusz Torzewski napisał(a):

Grzegorz Stumpf napisał(a):

Andrzej Sikorski napisał(a):

Może wyjaśnię skąd ta klauzula: przewoźnik A dostaje zlecenie i ma je wykonać. Może to zrobić swoim pojazdem lub podwykonawcą  (tzw.przewoźnikiem dalszym, nazwijmy go B) ale odpowiada za niego jak za siebie samego. W liście przewozowym będzie nazwa i adres tego co przyjął zlecenie czyli A - i tak być powino. Natomiast jedzie B ale jego danych nie ma na liście przewozowym - własnie do tego służy klauzula podwykonawcy: pod nazwą i adresem A wpisujemy numer rejestracyjny tego co jedzie (B) i jego kierowca podpisuje sie pod listem w rubryce 23 (podpisuje a nie stawia pieczątkę!). Wtedy i przewoźnik A i B mają ochronę ubezpieczeniową. To jest prawidłowe i tak jeżdżą maili przewoźnicy dla dużych firm przewozowych.

Natomiast niektórzy używają pojęcia "neutralizacja dokumentów" otóż to jest zupełnie co innego i jest zaproszeniem do kłopotów,dużych kłopotów. "Neutralizacja" jest wtedy, gdy przewoźnik przy załadunku przyjmuje jeden list przewozowy, podpisuje go - wyjeżdż za bramę i wystawia inny list i jedzie wg tego drugiego. Tego nie powinno się robić.

Raczej sądziłem, że przewoźnik A wpisany powinien być w pole 16 CMR, a przewoźnik B (podwykonawca) w pole 17 i dodatkowo w pole 23 na dole.
Bo teraz jak poczyta się warunki ubezpieczenia, to często jest zapis w OWU, że wpis winien zawierać nazwe przewoźnika, a nie tylko nr rej i podpis kierowcy

ciekawe co powie BAG jak w CMR będzie inny przewoznik a licencja będzie na innego

WIesz, dyskusja nie zaczęła się od problemów z BAG- bo to problem będzie jak krokodyl złapie, ale zaczęła się co będzie jak sie towar wysypie czy uszkodzi a w liście przewoźnika nie ma albo jest tylko jakaś parafka

Offline

 

#13 2013-12-18 14:26:36

A.S.
Moderator
Z: Abc Sikorski Andrzej Sikorski
TransId: 344924-1
Posty: 552

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Dla uściślenia: w rubryce 16 podajemy nazwę i adres przewoźnika A oraz numer pojazdu (tego od B) i podpisuje się kierowca (B) w rubryce 23.
Rubryka 17 jest dla przewoźnika kolejnego czyli sukcesywnego a to nie jest podwykonawca. Tak nalezy postępować gdy się jest podwykonawcą dla dużej firmy przewozowej (A), która nie życzy sobie aby podwykonawca podawał swoje dane w liście przewozowym - podkreślam, że to dla ubezpieczyciela jest skuteczne tylko wtedy gdy macie odpowiednią klauzulę w ubezpieczeniu!
Przy okazji -  BAG ani ITD nie zabrania nikomu jeździć jako podwykonawca - spytajcie tych co jeżdżą dla Schenkera.

Offline

 

#14 2013-12-18 15:25:14

J.T.
Forumowicz
Z: Handel Usługi Janusz Torzewski
TransId: 107154-2
Posty: 229

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Andrzej Sikorski napisał(a):

Dla uściślenia: w rubryce 16 podajemy nazwę i adres przewoźnika A oraz numer pojazdu (tego od B) i podpisuje się kierowca (B) w rubryce 23.
Rubryka 17 jest dla przewoźnika kolejnego czyli sukcesywnego a to nie jest podwykonawca. Tak nalezy postępować gdy się jest podwykonawcą dla dużej firmy przewozowej (A), która nie życzy sobie aby podwykonawca podawał swoje dane w liście przewozowym - podkreślam, że to dla ubezpieczyciela jest skuteczne tylko wtedy gdy macie odpowiednią klauzulę w ubezpieczeniu!
Przy okazji -  BAG ani ITD nie zabrania nikomu jeździć jako podwykonawca - spytajcie tych co jeżdżą dla Schenkera.

i według Pana jeśli niebędzie moich danych w CMR a licencje będe miał na siebie to BAG ani inni nie doczeoią się do mnie na drodze?

Offline

 

#15 2013-12-27 15:30:38

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

może sztrafy nie będzie, ale pośtój pewnie będzie dłuższy i rozmowa z BAG też

Offline

 

#16 2014-01-10 10:09:15

Ł.C.
Moderator
Z: Kancelaria Prawna Iuridica Łukasz Chwalczuk
TransId: 396870-1
Posty: 241
WWW

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

zauważcie Państwo, że wpisanie danych przewoźnika do listu przewozowego ma ogromne znaczenie pod względem ewentualnego odszkodowania, a pod względem 'przewozowym' ma drugorzędne znaczenie, ponieważ zlecenie i inne dowody (rozmowy na komunikatorach, zeznania świadków) na pewno potwierdzą kto przewoził towar. Niestety sądy, w tym Sąd Najwyższy, bardzo rygorystycznie traktują wpisanie danych przewoźnika do listu przewozowego jeśli żąda się zapłaty odszkodowania od ubezpieczyciela. Z orzeczeń sądowych wynika, że numer rejestracyjny pojazdu, niepełna nazwa przewoźnika (np. Trans Sped, których wiele w Polsce), imię i nazwisko kierowcy to nie 'dane przewoźnika' = nie ma odszkodowania. Dlatego jedynym rozsądnym wyjściem jest profilaktyka czyli wykreślenie tego typu warunków z OWU polisy. Zapewniam, że każdy ubezpieczyciel może się na to zgodzić.  W grudniu PZU także się zgodziło.

Jeśli z kolei problem już jest na tapecie, czyli wydarzył się wypadek a ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania tylko z tego powodu, że nie było danych przewoźnika w liście przewozowym to wymyśliliśmy w kancelarii autorski pomysł jak obejść ten brak i mimo wszystko żądać wypłaty odszkodowania, ale z oczywistych względów nie chciałbym pisać o nim publicznie na forum. Jeśli ktoś z Państwa potrzebuje porady w tym zakresie, zapraszam na komunikatorze.

Offline

 

#17 2014-01-13 12:56:36

G.S.
Transportowiec
Z: Firma Usługi Transportowe Paweł Podsiadły
TransId: 241401-8
Posty: 347

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

Łukasz Chwalczuk napisał(a):

zauważcie Państwo, że wpisanie danych przewoźnika do listu przewozowego ma ogromne znaczenie pod względem ewentualnego odszkodowania, a pod względem 'przewozowym' ma drugorzędne znaczenie, ponieważ zlecenie i inne dowody (rozmowy na komunikatorach, zeznania świadków) na pewno potwierdzą kto przewoził towar. Niestety sądy, w tym Sąd Najwyższy, bardzo rygorystycznie traktują wpisanie danych przewoźnika do listu przewozowego jeśli żąda się zapłaty odszkodowania od ubezpieczyciela. Z orzeczeń sądowych wynika, że numer rejestracyjny pojazdu, niepełna nazwa przewoźnika (np. Trans Sped, których wiele w Polsce), imię i nazwisko kierowcy to nie 'dane przewoźnika' = nie ma odszkodowania. Dlatego jedynym rozsądnym wyjściem jest profilaktyka czyli wykreślenie tego typu warunków z OWU polisy. Zapewniam, że każdy ubezpieczyciel może się na to zgodzić.  W grudniu PZU także się zgodziło.

Jeśli z kolei problem już jest na tapecie, czyli wydarzył się wypadek a ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania tylko z tego powodu, że nie było danych przewoźnika w liście przewozowym to wymyśliliśmy w kancelarii autorski pomysł jak obejść ten brak i mimo wszystko żądać wypłaty odszkodowania, ale z oczywistych względów nie chciałbym pisać o nim publicznie na forum. Jeśli ktoś z Państwa potrzebuje porady w tym zakresie, zapraszam na komunikatorze.

Tylko po co iśc do sądu, jak można na etapie zawierania polisy pewne rzeczy doprecyzować, uzgodnic albo zapytać
Ale Polak mądry po szkodzie. Polisa "golas" i tylko jedno pytanie za ile.....

Offline

 

#18 2014-01-21 13:51:52

Ł.C.
Moderator
Z: Kancelaria Prawna Iuridica Łukasz Chwalczuk
TransId: 396870-1
Posty: 241
WWW

Re: klauzula neutralizacji CMR w OCP WARTA

@Grzegorz Stumpf
oczywiście, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Lepiej kupić polisę, której warunki nie zaprzeczają 'realiom transportowym' - problem polega na tym, że takie polisy (z wieloma nieżyciowymi wymogami) są tańsze czyli w opinii wielu firm 'lepsze bo tańsze'.

Offline

 

Stopka

© Logintrans & R.Andersson
Europejska Giełda Transportowa TRANS